လို၍ မရေသာဆင္းရဲ (ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္)
လို၍ မရေသာဆင္းရဲ
(၁)
စာသမားတစ္ဦး မ်က္စိနာစဥ္က ျဖစ္၏။ သူသည္ စာသမားပီပီ ဆရာတိုက္စိုး ေရးသကဲ့သို႔ စာအုပ္ႏွင့္ကင္း၍ မေနတတ္။ ေတြ႕သမၽွစာအုပ္ကို ဖတ္၍ အခ်ိန္ႏွင့္အမၽွ စာအုပ္ႏွင့္မ်က္ႏွာ တပ္ထားသူျဖစ္၏။ ထိုသို႔ေသာသူမွာ ကာလေပၚ မ်က္စိနာေရာဂါႏွင့္ ၾကံဳႀကိဳက္ရေတာ့သည္။ နီရဲေသာမ်က္စိကို မ်က္မွန္နက္ ဖံုးကြယ္ကာ တဖ်စ္ေတာက္ေတာက္ ညည္းညဴေန၏။ အိပ္ရာေပၚ လွဲလိုက္၊ ပက္လက္ကုလားထိုင္တြင္ ထိုင္လိုက္၊ ေရဒီယို ထဖြင့္လိုက္ ဂနာမၿငိမ္ ျဖစ္ေန၏။ တကယ္စင္စစ္ သူလုပ္ခ်င္သည္က သတင္းစာဖတ္ျခင္း၊ လဆန္းျဖစ္၍ ထြက္ေပၚစ မဂၢဇင္း၊ စာေစာင္မ်ားကို ဖတ္႐ွဳလိုျခင္း ျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ယင္းအလုပ္မ်ိဳး သူ မလုပ္ႏိုင္။ နီရဲ၍ မ်က္ရည္ေတြ က်ေနေသာ မ်က္စိက ထိုအလုပ္မ်ိဳးကို အားမေပး။ သို႔ႏွင့္ သူ႔အဖို႔ စာဖတ္လို၍ စာဖတ္မရေသာ ဆင္းရဲႏွင့္ ၾကံဳႀကိဳက္ရေလသည္။
စိတ္ပညာအဘိဓာန္တြင္ လိုဘမျပည့္ျခင္း (frustration) ဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ ဤကဲ့သို႔ လို၍မရသည့္ ဆင္းရဲမ်ိဳးကို ရည္ညႊန္းေပသည္။ မိမိအလုိ႐ွိရာ ပန္းတိုင္သို႔ မေရာက္ႏိုင္ေအာင္ တစ္စံုတစ္ခုေသာ အေျခအေနက ဟန္႔တားျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္၏။ ဟန္႔တားသည့္ အေျခအေနတို႔သည္ ႐ုပ္ပိုင္း ပတ္ဝန္းက်င္တြင္လည္းေကာင္း၊ ဆက္ဆံေရးပိုင္း ပတ္ဝန္းက်င္တြင္ လည္းေကာင္း ႐ွိတတ္ေပသည္။ နံနက္ ၉ နာရီ ႐ံုးတက္ရန္အသြား မိမိေ႐ွ႕မွ ကားတန္း႐ွည္ႀကီး ႐ွိေနျခင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ အခ်ိန္လု၍ ဘဏ္တိုက္မွ ေငြထုတ္ရန္ အသြားတြင္ မိမိေ႐ွ႕မွ လူ ၂၀ ေက်ာ္ တန္းစီေနျခင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ အေရးပါသည့္ အစီခံစာတစ္ေစာင္ ေရးေနခ်ိန္တြင္ သမာဓိ မရေလာက္ေအာင္ ဆူညံျခင္းသည္ လည္းေကာင္း လိုဘမျပည့္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစသည့္ ႐ုပ္ပိုင္းအေျခအေနမ်ား ျဖစ္၏။ အျခားသူမ်ားက ဟန္႔တားမႈကား လိုဘမျပည့္ျခင္းကို ျဖစ္ေစသည့္ ဆက္ဆံေရးပိုင္း အေျခအေနျဖစ္၏။ ဥပမာ- မိန္းကေလးတစ္ဦးအား ညဥ့္နက္ခံ၍ ေပ်ာ္ပြဲ႐ႊင္ပြဲသို႔ မသြားရန္ မိဘမ်ားက တားျမစ္သည့္အခါ ျဖစ္ေပၚေသာ လိုဘမျပည့္ျခင္းမွာ ဆက္ဆံေရး အဟန္႔အတားဟု ဆိုႏိုင္၏။
တစ္ခါတစ္ရံတြင္မူ တစ္စံုတစ္ဦး၏ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခ်ိဳ႕တဲ့မႈ တစ္ခုခုေၾကာင့္လည္း လိုဘမျပည့္ျခင္း ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္၏။ မ်က္စိမႈန္ျခင္း၊ နားထိုင္းျခင္း၊ ကိုယ္လက္အဂၤါ တစ္ခုခု ပ်က္စီးခၽြတ္ယြင္းျခင္းတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ စြမ္းရည္တစ္ခုခု မ႐ွိျခင္းသည္ လည္းေကာင္း လိုဘမျပည့္ျခင္းကို ျဖစ္ေပၚေစသည့္ ပုဂၢလိက ႐ုပ္ပုိုင္းအေျခအေနမ်ား ျဖစ္ေပသည္။
(၂)
လိုဘမျပည့္ျခင္းကို ျဖစ္ေပၚစသည့္ အဓိကအခ်က္ကား ဆန္႔က်င္သည့္ ေစ့ေဆာ္မႈႏွစ္ခုတို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ျခင္း (Conflict Between two Opposing Motives) ပင္တည္း။ ေစ့ေဆာ္မႈႏွစ္ခုတို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ေသာအခါ ေစ့ေဆာ္မႈတစ္ခုကို ျဖည့္ဆည္းျခင္းသည္ အျခားေစ့ေဆာ္မႈအတြက္ လိုဘမျပည့္ျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏။ ဥပမာျပရေသာ္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားတစ္ဦးအဖို႔ "အားကစားထူးခၽြန္ျခင္း" ႏွင့္ "ေက်ာင္းစာထူးခၽြန္ျခင္း" တို႔ တစ္ၿပိဳင္တည္း ျဖစ္ေပၚရန္ မလြယ္ကူလွေပ။ အားကစား ထူးခၽြန္ႏိုင္ရန္အတြက္ မွန္မွန္စား၊ မွန္မွန္အိပ္၊ မွန္မွန္ေလ့က်င့္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရမည္ ျဖစ္၏။ ေက်ာင္းစာထူးခၽြန္ရန္အတြက္မူ ညဥ့္နက္သန္းေခါင္ စာက်က္ရန္လို၏။ အခ်ိန္႐ွိသမၽွ စာၾကည့္တိုက္တြင္ ႐ွိေနရန္ လို၏။ တနည္းဆိုရေသာ္ ေစ့ေဆာ္မႈ တစ္ခုအတြက္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္အလုပ္မ်ားသည္ အျခားေစ့ေဆာ္မႈ တစ္ခုအတြက္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္ အလုပ္မ်ားႏွင့္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ဆန္႔က်င္သည့္သေဘာ ႐ွိ၏။
တစ္ခါတစ္ရံတြင္မူ ေစ့ေဆာ္မႈ တစ္ခုတည္းအတြက္ ျဖစ္တန္ရာေသာ သို႔တည္းမဟုတ္ အခ်င္းခ်င္း အားျပဳိင္၍ေနေသာ နည္းလမ္းႏွစ္သြယ္ သံုးသြယ္ ႐ွိေနတတ္ေသာေၾကာင့္လည္း စိတ္ပဋိပကၡႏွင့္ လိုဘမျပည့္ျခင္းတို႔ ျဖစ္ေပၚတတ္၏။ ဥပမာ- အေျခခံပညာအထက္တန္း ေအာင္ၿပီးသူ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးအဖို႔ ဆရာအတတ္သင္သိပၸံ သြားရမည္ေလာ၊ စက္မႈလက္မႈသိပၸံ တက္ရမည္ေလာ၊ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ တက္ရမည္ေလာ စသည္ျဖင့္ ေ႐ြးခ်ယ္စရာ နည္းလမ္းသံုးသြယ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရေသာအခါ နည္းလမ္းတစ္ခုကို ယတိျပတ္ မေ႐ြးမခ်င္း စိတ္ပဋိပကၡ ျဖစ္ေနတတ္ေပ၏။
တစ္ခါတစ္ရံတြင္မူ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး၏ ကိုယ္ပိုင္စံထားမႈ (Internal Standard) ႏွင့္ ေစ့ေဆာ္မႈတို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္လည္း စိတ္ပဋိပကၡ ျဖစ္ေပၚတတ္၏။ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္ျမင့္သူတို႔အဖို႔ လိင္ေစ့ေဆာ္မႈသည္ ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ လိုအပ္သည္ ျဖစ္ရာ စိတ္ပဋိပကၡႏွင့္အတူ လိုဘမျပည့္ျခင္းကိုပါ ျဖစ္ေပၚေစတတ္၏။ ထေျမာက္လိုအင္ ေစ့ေဆာ္မႈျမင့္မားေသာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးအဖို႔ အခ်ိဳ႕ေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ အမ်ိဳးသမီးတို႔၏ အခန္းက႑သည္ ပဋိပကၡျဖစ္စရာ အေျခအေနတစ္မ်ိဴးပင္ ျဖစ္၏။ ေယာက်္ားတို႔နည္းတူ ထေျမာက္ေအာင္ျမင္လိုေသာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးသည္ တက္တက္ႂကြႂကြ လႈပ္လႈပ္႐ွား႐ွား ေဟာေဟာဒိုင္းဒိုင္း ျပဳမူေျပာဆို လုပ္ကိုင္ရန္ လို၏။ သို႔ေသာ္ ယဥ္ေက်းမႈ သတ္မွတ္စံက လက္ခံထားေသာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးတို႔၏ အခန္းက႑ကမူ သိမ္ေမြ႕ျခင္း၊ ႏူးညံ့ျခင္း၊ ျဖည္းေႏွးျခင္း၊ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းျခင္း၊ ဆိတ္ၿငိမ္ျခင္း စသည့္ ျခင္းရာလကၡဏာတို႔ ႐ွိသည္ျဖစ္ရာ ေစ့ေဆာ္မႈႏွင့္ စံထားမႈတို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ေတာ့၏။
ေယဘုယ်အားျဖင့္မူ လိုခ်င္ေသာပန္းတိုင္ႏွင့္ မလိုခ်င္ေသာပန္းတိုင္တို႔ အားၿပိဳင္မႈေၾကာင့္လည္း စိတ္ပဋိပကၡျဖစ္ေပၚတတ္၏။ လိုခ်င္သည္ကို မရျခင္းႏွင့္ မလိုခ်င္သည္ကို ရျခင္း၊ ခ်စ္သူႏွင့္လြဲ၍ မုန္းသူႏွင့္ တြဲရျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္၏။ သၾကားလံုးသည္ ခ်ိဳ၏။ ေကာင္း၏။ သို႔ေသာ္ လူကို ဝၿဖိဳးေစတတ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ငါးရံ႕ကိုယ္လိုျဖစ္လိုေသာ အပ်ိဳမေလးအဖို႔ သၾကားလံုး စားခ်င္ျခင္းသည္ စိတ္ပဋိပကၡကို ျဖစ္ေစ၏။
အထူးသျဖင့္ ပ်ိဳေဖာ္ဝင္အ႐ြယ္ လူငယ္မ်ားတြင္ ဒြန္တြဲဆန္႔က်င့္ေသာ သေဘာထားမ်ား ႐ွိတတ္ရာ ယင္းသေဘာထားမ်ားသည္ပင္ စိတ္ပဋိပကၡကို ျဖစ္ေစတတ္၏။ ပ်ိဳေဖာ္ဝင္အ႐ြယ္တို႔သည္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ျပဳမူလိုတတ္ၾကသကဲ့သို႔ ခက္ခဲသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ လူႀကီးမိဘတို႔၏ အကူအညီကို ရယူလိုတတ္ၾက၏။ ဤတြင္ "လြတ္လပ္လိုျခင္း" ႏွင့္ "မွီခိုလိုျခင္း" တည္းဟူေသာ ဆန္႔က်င့္သည့္ ေစ့ေဆာ္မႈႏွစ္ရပ္ အားၿပိဳင္၍ စိတ္ပဋိပကၡ ျဖစ္တတ္ေပသည္။
(၃)
ဤစာတမ္းငယ္ ေခါင္းစဥ္ကို "လို၍မရေသာဆင္းရဲ" ဟု အမည္တပ္ခဲ့၏။ ဤတြင္ ဆင္းရဲျခင္းမွာ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းကို ရည္ညႊန္းေပသည္။ စိတ္ပညာ႐ွဳေထာင့္မွေသာ္ မိမိအလို႐ွိအပ္၊ ေတာင့္တအပ္ေသာ ပန္းတိုင္ကို အဟန္႔အတားျပဳေသာေၾကာင့္ "လိုဘမျပည့္ျခင္း" ျဖစ္ေပၚကာ စိတ္ဆင္းရဲရေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လို၍မရေသာဆင္းရဲ ႐ွိသကဲ့သို႔ မလိုခ်င္သည္ကို ရေသာဆင္းရဲ ႐ွိႏိုင္၏။ လိုခ်င္သည့္အရာက ႏွစ္ခုျဖစ္ေနၿပီး ရမွာက တစ္ခုတည္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေ႐ြးရခက္ခဲကာ စိတ္ပဋိပကၡ ျဖစ္ႏိုင္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ လိုခ်င္သည့္ ပန္းတိုင္ႏွင့္ မိမိ၏ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခံယူခ်က္တို႔ ပဋိပကၡျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္း စိတ္ဆင္းရဲတတ္၏။ ထိုသို႔ေသာ စိတ္ဆင္းရဲမႈ အေပါင္းမွ လြတ္ေျမာက္ေရးကား "ေယာနိေသာ မနသီကာရ" အသင့္အတင့္ ႏွလံုးသြင္းကာ အေျခအေနမွန္ကို ရင္ဆိုင္ လက္ခံက်င့္သံုးျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသတည္း။
ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္ (စိတ္ပညာေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္မွ)
Comments
Post a Comment